Täckkjolens historia

För ett tiotal år sedan fick en nytänkande kvinna vid namn Sissi Kewenter en idé som troligen har varit till hjälp för många. Hon kom på att istället för att ha en täckbyxa så kan man tillverka en täckkjol av samma material. Hur tänkte hon då när hon fick idén till plagget? Det kan ha varit så att hon helt enkelt ville ha ett plagg som var enkelt att ta på och som gjorde att hon slapp frysa om baken när det var kallt ute.

År 2000 så tillgängliggjorde Kewenter plagget täckkjol tillsammans med företaget Skhoop på marknaden. Så i 14, snart 15 år har allmänheten kunnat ta del av och köpt detta värmande plagg. I början fanns det varken särskilt stor kunskap eller vilja att köpa det, men förfrågan på plagget har successivt ökat. Idag säljer Skhoop mer än ett tjog olika modeller, vilket är det största sortimentet av termokjolar som finns idag. Företaget har dock en större nisch än bara täckkjolar. De säljer också jackor, mössor, strumpor och andra kläder som passar att bära under kalla dagar. Detta skulle kunna antyda att det ännu inte är lönsamt att sälja enbart täckkjolar, men det är definitivt inte säkert. Företaget har lyckats med att bredda kundkretsen och plaggen säljs inte bara i Sverige utan de importeras av bland annat Finland, Tjeckien, Polen, Nordamerika, Danmark och Norge.

Guldgalan

Sissi Kewenter fick också stolt motta priset, Peak Innovation Award på guldgalan år 2013. Guldgalan är en gala där man delar ut priser till företagare i Jämtland och det är meningen att priserna ska ges till personer som genom något de har gjort för företagsamheten har förtjänat ett pris.

År 2013 fick hon priset, troligen för att hon hade rönt så stora framgångar med sitt plagg och att ledningen ansåg att hon förtjänade det. Efter att hon fått priset var det någon som frågade henne hur hon kom på plagget och hon svarade att det var för att hålla sig varm om rumpan på ett enklare sätt än det går med täckbyxor.

8 mar 2015

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)